Mezinárodní programy školy pro studenty

Přínos zahraničních stáží je pro Vás velmi významný. Proč?

ZDOKONALÍTE  SE V CIZÍM JAZYCE A ROZŠÍŘÍTE SI SLOVNÍ ZÁSOBU
NAUČÍTE SE ZODPOVĚDNĚ PLNIT PRACOVNÍ ÚKOLY
NAUČÍTE SE SAMOSTATNÉ I TÝMOVÉ PRÁCI
POZNÁTE VYSOKÉ PRACOVNÍ NASAZENÍ A LOAJALITU K ZAMĚSTNAVATELI

Koncem září naše škola obdržela e-mail, který všechny potěšil

Vážená paní ředitelko, vážený profesorský sbore,
před pár dny jsme se s manželkou vrátili z překrásné dovolené v řecké Psakoudii v hotelovém komplexu Philoxenia.
Naše veskrze příjemné zážitky jsou však také dílem Vašich šesti studentů na praxi v jídelně zmiňovaného hotelu. Byli jsme naprosto spokojeni jak s jejich obsluhou, tak také s nevídanou ochotou nad rámec jejich pracovních povinností.
Například nám poradili, co stojí v okolí za zhlédnutí a návštěvu, rádi odpověděli na naše otázky týkající se řeckých jídel. Všichni byli maximálně sympatičtí a ochotní.
Je možné, že zahraniční hosté ani nepoznali, že je obsluhují čeští studenti, my na to přišli náhodou až za dva dny, určitě však skvěle reprezentují jak Vaší střední školu, tak i naší republiku.

S pozdravem manželé S.

Důležitým momentem těchto stáží je skutečnost, že si zde vytvoříte taková přátelství a kontakty, která následně využijete při samostatných praxích v těchto zemích. Po absolvování školy v zahraničí pracuje cca 30 % absolventů školy.

Ve všech případech se jedná o placené praxe tzn., že student kromě získání zahraničních zkušeností, jazykových a odborných znalostí si vydělá ještě velmi zajímavé peníze.

Postřehy našich žáků z letošních stáží v Německu

I v letošním školním roce se vydali naši žáci na zkušenou do Německa. Kromě zajímavého finančního obnosu získali i cenné profesní zkušenosti. A jaké jsou jejich dojmy?

Hotel Wiesbauer, Füssen

David: Mojí náplní práce byla výpomoc v kuchyni. Prvotního bloku z mluvení v němčině jsem se taky hodně rychle zbavil a začal jsem mluvit, sice gramaticky špatně ale s ostaníma jsem se domluvil a jinak mě vždycky někdo z kolegů v dobrém opravil. Když bych to měl shrnout, tak mi tato stáž dala hodně zkušeností hlavně do života, zlepšil jsem si němčinu a hlavně jsem poznal nové lidi.

Burghotel Bären, Eisenberg – Zell

Anna: Na hotelu se mi líbilo, pracovala jsem s fain lidmi. Byli trpěliví, i když jsem všemu nerozuměla. Ubytování se taky dalo, na pokoji jsem byla sama. Tři měsíce jsou podle mě akorát. Poznala jsem super lidi, zlepšila si němčinu. Stáž určitě všem doporučuji. Dalo mi to hodně zkušeností a více nadhledu.

Postřehy našich žáků z letošních stáží v Německu

Hotel Viktoria- Rubi, Oberstdorf Adéla: Na housekeepingu to bylo opravdu parádní. Nebyl tam žádný stres, navíc jsem měla na pracovišti jednu Slovenku, takže o zábavu bylo vždy postaráno. Když se uklidily pokoje, tak se ještě většinou jelo do bytů, který náš hotel též vlastnil. Byly to nádherné moderně vybavené byty. Tahle práce se většinou stihla do 14:00, poté se vypralo a vyžehlilo prádlo a obvykle jsem končila v 16:00.

Šárka: V restauraci už to tak super nebylo, byl zde o něco větší stres. První měsíc se nikdo se mnou skoro nebavil. A když ano, tak to většinou bylo, jen abych něco udělala. Občas jsem nervy měla na tenkém vlásků. Ovšem ten druhý měsíc byl úplně o něčem jiném. Více jsem se s těmi lidmi poznala a více jsme se i bavili. No a třetí měsíc byl pro mě asi ten nejlepší.

Hotel Wiesbauer, Füssen

Štěpán: První den mě šoupli do kuchyně, tam se mi sice moc nelíbilo, ale postupně jsem si začal zvykat. Jenže pár dnů na to se šéfka rozhodla, že mě šoupnou za bar. Z toho jsem měl ohromnou radost, protože se konečně vyskytla možnost se začít učit německy. První dny za barem byly těžké.

Pizzeria Lago, Schönau am Königsee

Andrea: Pracovní den probíhal takto: jestliže člověk přišel na 10 hodin, musel utřít všechny venkovní a vnitřní stoly, dát na ně ubrusy, příbory, popelníky, umělé květiny, atd. Zamést terasy, utírat prach, odstranit pavučiny. Vše muselo být čisté a pěkné. Nachystala se rezervace, leckdy k nám přišlo i 40 čínských turistů, a to hned na ráno. Obědvali jsme kolem druhé hodiny odpoledne a poté od 2 hodin do 5 byla pauza. Druhá směna začínala ve 2 hodiny odpoledne a pracovalo se už bez pauzy do 11 hodin večer, občas do 1 ráno.

Lucie: První dny byly celkem náročné, než jsme se všechno naučili. Pracovali jsme v pizzerii, ale zároveň to byla i restaurace, a když začala sezona, práce bylo dost. Postupem času jsme se vše naučili a začali jsme i rozumět a práce nás začala bavit. Jsem opravdu moc ráda, že jsem se na praxi vydala. Naučila jsem se plno nových věci a zlepšila jsem si německý jazyk, ale hlavně mám plno zážitků, na které nikdy nezapomenu.

Stáž Řecko

Naše stáž začala 30. 5. 2018 na letišti ve Vídni. Byl to náš první let a měly jsme z něho strach. Ale díky panu Sedláčkovi a jeho hodinám letecké dopravy jsme to nakonec skvěle zvládly.
Na letišti v Thessaloniki nás čekal taxikář s cedulkou s názvem hotelu, kam nás také v pořádku dopravil.  Po příjezdu nás přivítal majitel komplexu, seznámily jsme se s personálem a užily jsme si dva volné dny na rozkoukání. Hotel se nachází na poloostrovu Chalkidiki, v malé vesničce Psakoudia, kterou jsme celou prošly a zjistily, kde budeme příští čtyři měsíce pobývat.

Když jsme začaly pracovat, všichni byli moc ochotní nám se vším pomoct a vše nám vysvětlit.
Ranní směna začínala v 8:00 a končila v 11:30, poté následovala naše snídaně a osobní volno až do 18:30, kdy začínala večerní směna. Po konci směny ve 22:00 nás čekala večeře a opět volno.

Restaurace je rozsáhlá, a proto je rozdělena na čtyři úseky. Tři venku na terasách a jeden uvnitř, kde se nachází také švédské stoly. Na každém úseku pracoval hlavní číšník, který měl na starosti objednávky hostů, a jeho jeden nebo dva asistenti. My jsme pracovaly na pozici asistentů a naší pracovní náplní byla příprava a následné roznášení nápojů, debaras, prostírání stolů, leštění příborů, třídění sklenic, sklízení švédských stolů, a mimo jiné i zametání a vytírání podlahy.

Hoteloví hosté byli velmi milí a často se s námi dali do řeči. Nejčastějšími hosty byli Rusové, Němci, několik Britů a nechyběly ani tři české rodiny.
Na pracovní režim jsme si rychle zvykly. I když byla někdy práce náročná, tak jsme to v pohodě zvládaly, hlavně díky skvělému kolektivu. S našimi kolegy byla velká legrace a tak jsme se často a hodně nasmáli. Oni nás učili řecká slova a my je naopak zase ty česká, což bylo velmi zábavné. Zjistili jsme, že některá jejich slova jsou stejná jako naše, ale znamenají něco úplně jiného.

Řekové jsou velmi uvolnění a přátelští, často neřeší věci, nad kterými se my ostatní pozastavujeme (když Řek prohlásí, že přijde ráno, ve skutečnosti tím myslí třeba ve tři hodiny odpoledne :-D). Během pobytu jsme si našly spoustu přátel, se kterými jsme v kontaktu do teď a máme možnost se tam kdykoliv vrátit.

Díky tomu, že se stáž koná i po dobu prázdnin, navštívili nás někteří naši dobří přátelé a tím nám pobyt ještě zpříjemnili. Navíc jsme během pobytu měly všechny tři devatenácté narozeniny, které jsme vždy řádně oslavily v jedné z místních restaurací. Okolí hotelu bylo moc pěkné a příjemné na procházky. Volno jsme trávily na pláži nebo v blízkých beach barech.

Tuto stáž bychom jednoznačně doporučily každému, kdo chce poznat nové přátele a řeckou kulturu. Moc se nám tam líbilo a hned bychom se vrátily. Ani jedna z nás nelituje, že jsme se na stáž vydaly. Hodně nás obohatila. Rozmluvily jsme se více v anglickém jazyce a naučily jsme se lépe obsluhovat a komunikovat s lidmi. Jsme moc rády, že jsme se na praxi rozhodly jet, byla to skvělá zkušenost do života a určitě ji doporučujeme každému studentovi.

Veronika, Barbora, Isabela

Řecko 2

Postřehy ze stáže ve Švýcarsku:

Švýcarsko fotka

Píši ohledně toho, jak se mi tady ve Švýcarsku daří.
Je tady krásně. Miluji sníh a krajina je nádherná. Práce mě baví. Se šéfem byly ze začátku nějaké problémy a nedorozumění, ale momentálně, po telefonátu a návštěvě pana Wickiho se šéf změnil, obrátil a vše je dá se říci v pořádku.
Rozhodně nelituji, že jsem využila této příležitosti. Hlavní věc je ta, že mě to tu změnilo. Podle mě každá cesta člověka obohatí a změní. Mně Švýcarsko dalo a dává hodně. Naučila jsem se zde spoustu věcí. Zdokonalila si němčinu, naučila se lépe obsluhovat, poznala několik vážně skvělých lidí, uvědomila si nepřeberné množství věcí. Cítím se jinak, než dřív. Tato zkušenost je neopakovatelná a jsem za ni nesmírně ráda. Zažila jsem zde špatné i dobré věci, ale všechno mě to poučilo a popohnalo kupředu.
Toť asi stačí krátké shrnutí toho, jak se tady mám. A ještě musím dodat, že se nesmírně těším do školy. Nečekala bych, že tuto větu někdy řeknu/napíšu. Ale ano. Na spolužáky, učitele a celý systém. Jak moc mi to chybí.
Mějte se krásně a zase se ozvu.
Velice děkuji.
Sára
zdercikova1 zdercikova  zdercikova3

Poděkování Monice – stáž Řecko

Vazena pani reditelko,

dovolte mi,abych nejen jmenem svym,ale i jmenem reditele a majitele hotelu Lichnos beach,v Parga,podekovala studentce Vasi skoly, Monice , za vybornou reprezentaci Vasi skoly. Monika se zucastnila brigady v Recku a zaradila se mezi nejlepsi studenty, jeji uroven znalosti a dovednosti byla vysoka, stejne tak i uroven znalosti ciziho jazyka. Projevovala zajem o dany obor, dobre a svedomite plnila zadane ukoly. Byla oblibena nejen mezi kolegy, ale i manazery hotelu a hosty.

Bylo by mi cti s Vasi skolou spolupracovat.

S pozdravem      Hana

A jak hodnotí vlastní stáž Monika:

Jmenuji se Monika a v květnu 2016 jsem absolvovala zahraniční stáž v Řecku po dobu 3 měsíců v hotelu Lichnos Beach. Hotel se nachází 4.5 km od turistického města Parga. Praxi mi zařizovala manažerka Hana, která mi poskytla smlouvu a starala se o bezproblémový pobyt.

Pracovala jsem jako obsluha v restauraci. Práce nebyla náročná a dokonce mě i bavila. Především to bylo profesionálními číšníky a dobrým týmem. V hotelu pracovalo 13 českých studentů, což bylo super, protože nebyl problém řečí a každá závada se vyřešila. Mluvila jsem jen anglicky. Pokrok jsem v anglickém  jazyce poznala a u maturity se mi taková praxe bude hodit. Menší počet řeckého personálu neuměl anglicky tak k domluvě sloužila řečtina. Pracovala jsem 8 hodin 7 dní v týdnu po celou dobu praxe. Jednou mi poskytli den volna, ale ten jsem využila jednodenním výletem lodí na ostrovy Paxos a Antipaxos. Ostrovy mě okouzlili nejen průzračně-tyrkysovým mořem, ale i tajemnými jeskyněmi. Při plavbě jsme se mohli dokonce skočit do moře a doplavat na nejkrásnější pláž, kde se natáčel film Modrá laguna.

Postřehy ze stáže v Německu – září 2016

14203596_1514709068555322_1538415114_o 14202872_1514709151888647_553422209_o

Od 27.4. do 31.7. 2016 jsme se zúčastnili naší první zahraniční praxe v Německu, přesněji v Bavorsku – přijeli jsme do hotelu jménem Wissbauer, poblíž města Fussen a také nedaleko rakouských hranic.

Cesta ze slovenské Ziliny k hotelu trvala skoro 10 hodin, ale probíhala velmi příjemně a to díky přepravci, panu H., který je ve svém oboru opravdu velký profesionál. Po domluvě nás vysadil kolem 22.hodiny před hotelem. Najednou jsme si uvědomili realitu – jsme sami, daleko od rodin a tmavé okna v hotelu a zamklé dveře taky nebudily dojem, že na nás čekají.

Zavolali jsme majitelce hotelu, která přišla i otevřít – lámanou němčinou jsme jí řekli, kdo jsme a proč tam stojíme s kuframa před hotelem.

Zavedla nás do pokoje, kde bylo neuvěřitelně teplo, nepříjemným překvapením pro nás bylo, že jsme nenašli okno – jednoduše tam nebylo, pokud jsme chtěli větrat, jen přes otevřené dveře na chodbu! Zařízení pokoje bylo více než skromné, postele, malá skříň pro nás oba, televize. Sociální zařízení bylo společně na chodbě.

Do práce jsme nastoupili hned druhý den po příjezdu, jako úplní nováčci jsme se nejdříve seznámili s prostředím kuchyně – pro nás bylo poněkud neznáme a německý jazyk s bavorským dialektem nám první dny zněl doslova jako čínština.

Ale tak to bývá a všichni, kteří začínají v jakémkoli oboru si tím prochází, jednoduše všechny začátky jsou těžké.

Byli jsme jediní, česky mluvící, v kuchyni i v hotelu, nezbývalo nám nic jiného, než se pomalu naladit na německý jazyk a taky na nepříjemné nálady některých kolegů v kuchyni.

Pomalu, ale jistě, jsme začali chápat funkce v kuchyně a učit se základním věcem, které byly důležité pro přípravu studené kuchyně. Až po dvou týdnech jsme měli pocit, že začínáme rozumět, co vlastně po nás chtějí, když na nás mluví .

Po prvním měsíci jsme se naučili mnohým věcem a prošli jsme si zátěžovými situacemi, když do hotelu najednou a neplánovaně dorazili početné výpravy německých důchodců. Naopak, zažili jsme i situace, kdy kvůli nepříjemnému počasí byla restaurace skoro prázdná. Náplní naší práce bylo připravovat všechno, co se vztahovalo ke studené kuchyni a samozřejmě dělat všechno ostatní, co šéfové nařídili podle aktuální situace. Vždy ve čtvrtek jsme grilovali selata, byla to příjemná změna oproti stereotypu v kuchyni.

Následující měsíc přijela dívka ze Slovenska a k naší velké radosti i náš kamarád Pavel, který tento rok odmaturoval na naší škole a do hotelu přijel už po třetí. Další týdny jsme pracovali bok po boku a hlavně v týmovém duchu a práce nám šla krásně od ruky. Kuchyň hotelu byla doslova multikulturní centrum – pracovali jsme tam my, dívka ze Slovenska, kamarád z Chorvatska, podivín z Rumunska, pomocnice z Ruska, dokonce tam pracoval i Afričan…během celé praxe jsme poznali mnoho přátel, se kterými jsme v době osobního volna ( vždy jednou týdně ) podnikali různé výlety, na kterých jsme poznávali tamní nádhernou přírodu a okolí. Mimochodem, kromě němčiny a angličtiny, jsme se naučili základy polského a chorvatského jazyka.

Do blízkého města Fussen jsme jezdili kromě jiného na výbornou pizzu, steaky nebo jsme nakupovali dárky. Navštívili jsme i slavný a monumentální zámek Neuschwanstein, který byl jen několik pouhých kilometru od nás, využili jsme možnost zapůjčit si kola, které poskytoval náš hotel pro personál i pro klienty. Nevýhodou bylo, že jsme neměli stejné pracovní směny.

Dalším problémem bylo velmi slabé připojení WiFi, když jsme se chtěli vidět nebo slyšet s našimi rodiči nebo rodinou, museli jsme pracně hledat místa, kde připojení jakž-takž fungovalo. No někdy jsme to po několika pokusech jednoduše vzdali.

Praxe, kterou máme za sebou nám jednoznačně více dala, než vzala. Byli jsme najednou zodpovědní sami za sebe, odkázání jeden na druhého a velmi brzy jsme pochopili, že s námi nebude nikdo jednat v rukavičkách.

Nemůžeme říct, že všechno bylo růžové, ale taky nemůžeme říkat, že všechno bylo špatně. Prožili jsme tři měsíce, ve kterých byl mix situací poznačených velkým stresem, nechutí, frustrací nebo smutkem, no rovnoměrně je vyvažovali situace, ve kterých hrál hlavní roli humor, dobrá atmosféra na pracovišti a přátelské vztahy mezi lidmi, kteří měli na starost přípravu jídla pro hosty hotelu.

Kromě pracovních a jazykových zkušeností, jsme si domů odvezli mnoho zážitků a hlavně poznání, že poctivá příprava ve škole nebo doma velmi usnadní první kroky komukoliv v zahraničí.

Pokud nám to škola v budoucnu ještě umožní, rádi využijeme možnost zahraniční praxe.

Dominik a Ján

CR2

Německo 20 žáků – tříměsíční stáže.  Řecko 7 žáků – čtyřměsíční stáže.

Největší zájem byl tradičně o německé hotely, dále pak o řecké a na přijímacím pohovoru byly tento rok už i uchazečky o náročnější stáž ve Švýcarsku.

Studenti Střední školy cestovního ruchu Rožnov pod Radhoštěm - Stáž

A zde první postřehy našich žáků:
Dobrý den.
Jmenuji se Vendula.
Ve dnech 1.7.2015 – 30.9.2015 jsem se zúčastnila už podruhé zahraniční stáže v Německu po dobu tří měsíců v restauraci BuenaCosa Ohnigen, Wangen s krásným výhledem na Bodamské jezero a švýcarskou zemi. Pracovala jsem v obsluze a za barem. Tento rok jsem byla více ve styku s lidmi. Přijímala jsem objednávky od hostů a učila se kasírovat. Dva dny v týdnu jsem měla osobní volno, ale když bylo přes sezonu krásné počasí a více hostů, zavolali mě zpět do práce. Za moje přesčasy a výpomoc jsem byla odměněna prémiemi.
První měsíc v červenci se mnou pracovaly kamarádky ze školy, ale 31.července 2015 odjely zpátky do České republiky. Svoji stáž dokončily dřív než já. Přijela jsem totiž později. Poté jsem zůstala v Německu sama, mluvící jen německým jazykem. Prospělo mi to a v jazyce jsem se zdokonalila. Poznala jsem skvělé přátelé, se kterými jsem často trávila svůj volný čas. Okolí a kempy kolem Bodamského jezera jsou super. Podívala jsem se i do Švýcarska, které bylo od restaurace 15 minut autem, které jsme si mohli vypůjčit od naší šéfové, se kterou jsme měli všichni úžasný a přátelský vztah. Vytvořili jsme tým a práce šla snadno. Všechno se dalo vyřešit. Neměla jsem žádný problém. Dobrý kolektiv je pro mě na prvním místě, ať jsem kdekoliv. Příští rok už do zahraničí nepojedu přes svou školu, ale sama za sebe, protože letos maturuji. Moc děkuji naší škole za takové možnosti a zkušenosti, které jsou nejlepším učitelem v mém životě. S cestováním a s prací v zahraničí jsem ještě neskončila.

Všem studentům stáže v zahraničí doporučuji!

Děkuji Vendula
Vendula  CR4

Jmenuji se Zuzana a se svou spolužačkou Kateřinou jsem absolvovala tříměsíční stáž v Německu. Praxi jsme zahájily 1. 5. 2015 a pracovaly jsme do 31. 7. 2015. Pro tuto stáž jsme si vybraly hotel Wiesbauer, který se nachází ve městě Füssen poblíž Hopfen See. Naší náplní práce byla obsluha v restauraci, popřípadě výpomoc na pokojích. Pracovní doba trvala 9 – 10 h denně, 6 dnů v týdnu. Někdy to bylo opravdu náročné, ale vše se dalo zvládnout. Za pozitivum této praxe považuji obrovskou zkušenost do života, zlepšení jazyka, osamostatnění se a získání spousty nových kamarádů. Člověk si v této situaci uvědomí mnoho věcí, musí jednat sám za sebe a bere za vše zodpovědnost. Za negativa bych uvedla občasné nedorozumění s majitelkou hotelu. Ze začátku bylo vše v pořádku, ale postupem času hledala problém i tam, kde nebyl. Jinak si ale nemohu stěžovat, zbytek personálu byl na nás velmi milý a byl ochotný nám pomoci.

Praxi v Německu bych chtěla určitě doporučit nižším ročníkům, kvůli zlepšení jazyka a celkovému odpoutání na chvíli od rodiny. Tři měsíce jsou ideální doba, aby si člověk uvědomil, čeho je schopen sám dokázat.
Zuzana CR3

Jmenuji se Kateřina. Dne 1.5.2015 jsem začala pracovat společně se Zuzanou na praxi ve městě Füssen v hotelu Weisbauer, který se nacházel v Bavorsku. Pracovaly jsme jako pokojské nebo za barem. Pracovní doba byla 9-10 hodin, ale občas jsem měla i přesčasy. Jeden den v týdnu jsem měla volno. Kdybych měla zhodnotit, co se mi na stáži nejvíce líbilo, tak jednoznačně příroda a prostředí, ve kterém jsem pracovala. Kolektiv, se kterým jsem pracovala, byl velmi milý a také s námi měli trpělivost. Mezi pár kolegy jsem si našla i kamarády, se kterými jsem v kontaktu přes internet i dnes. Naopak s paní nadřízenou jsem ze začátku moc nevycházela kvůli nedorozumění, která při práci vznikla. Kladla velký důraz na jazyk a neměla moc trpělivosti. To se ale po měsíci změnilo, v práci už jsem se orientovala, a když jsem něco potřebovala, dokázala jsem se domluvit.

Kdybych měla na stáži něco změnit, chtěla bych určitě více volného času. Stáž bych určitě doporučila pro studenty nižšího ročníku. Za mě dobrá zkušenost a skvělý pocit, že jsem to zvládla.
Kateřina CR3

NÁVRAT Z PRAXÍ Z ŘECKA – říjen 2014
 V průběhu měsíce října se návrátili naši žáci Veronika, Nikola a Vendula ze zahraniční praxe v Řecku (hotel Philoxenia Bungalows, Chalkidiki, Psakoudia). O kvalitách a připravenosti našich studentek na stáži svědčí i pochvala od českých hostů (viz Aktuality). Rádi bychom se tudíž s Vámi podělili o jejich poznatky.
Na praxi v tříhvězdičkovém hotelu Philoxenia (ve vesnici Psakoudia) jsem se těšila, protože jsem tam byla už minulý rok. Pracovala jsem v hotelové restauraci, kde byla polopenze, takže jsme pracovali čtyři hodiny ráno (od 7 do 11) a čtyři hodiny večer (od 6 do 10). Díky pracovní době jsme měli spoustu času k odpočinku i poznávání okolí. Během praxe jsme se zdokonalili v jazycích. Vzhledem k tomu, že většina turistů byla z Německa, tak jsme mluvili jak anglicky, tak i německy. Poznali jsme nové lidi a získali užitečné kontakty, které nám v budoucnu mohou pomoci. Poznali jsme novou kulturu a způsob života. Praxi bych zhodnotila jako velmi dobrou a užitečnou zkušenost a určitě bych se tam ráda vrátila.
 Veronika MT4

Studenti Střední školy cestovního ruchu Rožnov pod Radhoštěm - Stáž
Letos jsem se už p druhé zúčastnila zahraniční praxe v Řecku, v hotelu Philoxenia. Hotel se nachází na poloostrovu Chalkidiki, v malé vesnici Psakoudia. Termín praxe byl od 24. května do 4. října. Tentokrát už jsem věděla co a jak, a do práce jsem se pustila s radostí. Ze začátku jsem pracovala jako servírka a obsluhovala hosty. Komunikovat jsem musela v anglickém i německém jazyku. Později jsem se začala učit řecky názvy jídel a začala jsem obsluhovat horký bufet. Kolektiv sice nebyl stejný jako minulý rok, ale nálada v práci zůstala pořád stejná  – veselá. Čtyři měsíce utekly o hodně rychleji než minulý rok, hlavně ten poslední. Tentokrát se mi domů nechtělo ani trochu. Díky naší pracovní době ráno (7-11) a večer (6-10, jsme mohli všechen čas mezitím trávit na pláži. Díky přátelům z minulého roku jsem měla tu možnost podívat se i do okolních měst a navštívit i jiné pláže než tu v Psakoudii. Jsem ráda, že jsem absolvovala tuhle praxi, i když jsem ze začátku váhala. Doufám, že se mi podaří zdárně odmaturovat a budu moct odletět hned zpátky.
Vendula MT4

Myslím, že jsem na stáži v hotelu Philoxenia určitě získala plno nových zkušeností, které se mi do budoucna budou hodit. S hosty jsme byli nuceni mluvit anglickým i německým jazykem, což nám určitě hodně pomohlo s rozvinutím slovní zásoby. Volné dny jsme trávili na krásných plážích, navštěvováním okolních měst, poznáváním řecké kultury, památek atd. Vždy bylo co dělat, nikdy jsme se nenudili.

Jsem ráda, že jsem měla tuto skvělou možnost strávit 4 měsíce v nádherné slunečné zemi a navíc si i něco přivydělat. Určitě doporučuji všem ostatním studentům využít tuto možnost, zúčastnit se zahraničních stáží, a to nejen v Řecku, ale i v Německu. Tyto praxe jsou totiž úžasné jak pro vylepšení cizích jazyků, tak i pro poznání mentality, kultury a zvyků jiných národů.
Nikola MT4

Postřehy žáků po návratu ze stáží v Německu 2014

Praxe v restauraci Konzil Gaststätten ve městě Konstanz mi toho strašně moc dala, zdokonalila jsem se v jazyku a poznala jsem kamarády na celý život. Německo jsem si zamilovala a doufám, že se tam příští rok vrátím. Praxi bych určitě všem doporučila. I těm, kteří se bojí, že se třeba nedomluví. Já jsem se toho strašně bála a litovala jsem toho, že jsem se tam přihlásila. Už vím, že mé obavy byly zbytečné. Byl to pro mě zážitek na celý život.
Kamila CR3

Studenti Střední školy cestovního ruchu Rožnov pod Radhoštěm - Stáž

Ve dnech 15.06-15.09.2014 jsem se zúčastnila třiměsíční stáže v Německu u Bodamského jezera v restauraci Konzil-Konstanz. Pracovala jsem v restauraci s krásným rozhledem na Bodamské jezero. První tři týdny byly pro mě těžké, než jsem si zvykla na tvrdou realitu a bez rodiny a svých kamarádů, ale po třech týdnech jsem se cítila už jako bych byla doma. Denně jsem pracovala 8-9 hodin s hodinovou pauzou. Stáž mi hodně pomohla se zdokonalit v německém jazyce. Poznala jsem nový život, a to, že se dovedu o sebe postarat i v zahraničí . Je to opravdu moc velká zkušenost a nezapomenutelné zážitky, které mi určitě přinesou hodně pozitivního do mého profesního života. Také jsem poznala spoustu nových kamarádů z různých koutů Evropy z Maďarska, Bulharska, Indie, Sardinie a hlavně ze Slovenska.

Určitě bych doporučila všem se této stáže zúčastnit a hlavně vydržet první kruté dny a týdny. Poznáte nový život, spousta nových kamarádů, zdokonalíte se v jazyce a poznáte kulturu a život této země.
Sabina CR3

Ve dnech 1. 5. – 31. 7. 2014 jsem se zúčastnila se spolužačkou Jolanou tříměsíční stáže v Německu v hotelu Wiesbauer am Hopfensee im Allgäu. Pracovala jsem v restauraci za barem, občas pomáhala pokojským, v kuchyni jen minimálně. Pracovala jsem 10 – 11 hodin. Baví mě mluvit německy, takže jsem neměla problém
s komunikací a v průběhu stáže jsem se v německém jazyce ještě zdokonalila. Každý, kdo se mnou pracoval, byl z jiné země (Chorvati, Rumuni, Maďaři, Slováci), pochytila jsem trochu i jiné jazyky. Poznala jsem dobré přátele, ale také se našlo pár jedinců, se kterými si prostě rozumět nebudete. To je život.
Ze začátku jsem rozbila pár skleniček (to se stane každému) a někdy všeho měla už plné zuby. Když uběhly 2 měsíce, už jsem chtěla jet domů, a teď jsem ráda, že jsem tam zůstala a praxe zúčastnila. Mám ze sebe dobrý pocit. Za pouhé 3 měsíce získáte hodně nových zkušeností. Naučíte se komunikovat s lidmi, starat se sami o sebe, pracovat a ještě si vyděláte slušné peníze. Už teď vím, že bych se chtěla zúčastnit ještě další stáže ve Švýcarsku a poté pracovat v zahraničí.

Praxi doporučuji všem, pokud máte takovou možnost. Je to dobrá zkušenost a stojí to za to!

Vendula CR3

Mé jméno je Jolana, absolvovala jsem tříměsíční praxi v Německu (od 1. 5. 2014 do 31. 7. 2014). Jet do zahraničí jsem se odhodlala se spolužačkou Vendulou. Náš Landhotel Wiesbauer se nacházel v regionu Allgäu, v srdci přírody, obklopeném horami, jezery a lesy.

První den jsme našemu nadřízenému nerozuměly ani slovo, ale postupem času to byla hračka. Všechny nepříjemné situace jsem nějakým způsobem obešla a v hotelu jsem potkala kamarády na celý život, s kterými jsem neustále v kontaktu, a rozhodně jsem ráda za to, že mě Německo posunulo o krok dál. Zahraniční praxi doporučuji všem studentům, kteří si nejsou jisti, zda zvládnou jazyk a zda na to mají. Za sebe můžu říct, že po této obrovské zkušenosti nehodlám pracovat jinde než v zahraničí.

Jolana CR3

Praxi jsem absolvoval v německém městě Füssen v hotelu Bad Faulenbach od 1. 6. 2014 do 31. 8. 2014. Naučil jsem se, jak mám správně fungovat, spravil jsem si své technické chyby v obsluze, naučil se nové věci (např. dělat správně kávu a jak správně stolovat). Po jazykové stránce jsem si zlepšil svou němčinu. Rozuměl jsem dokonale, jen se musím naučit více frází a lépe hovořit. Jako pozitivní věc beru to, že jsem se musel o sebe sám starat. Získal jsem zahraniční zkušenosti, které bych chtěl uplatnit v ČR. Umím na sebe vzít odpovědnost za svou práci. Za negativní věc považuji to, že jsem musel jednat s ženou nadřízeného, která často komentovala věci, které se jí nelíbily, ale přitom byly zcela v pořádku.

Celou praxi v Německu beru jako dobrou zkušenost pro budoucí povolání, popř. jazykové studium. Stáž v Německu bych doporučil nižším ročníkům kvůli zkušenostem a možnosti zkusit žít bez pomoci rodičů.